Wat is SEO?

Wat is SEO?


Op het moment dat je een website begint, wordt de term SEO al snel belangrijk. Maar wat is SEO nu eigenlijk? Waar staat deze afkorting voor? En waarom is dit zo belangrijk?


SEO uitgelegd


SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie.

Op het moment dat je een website hebt, wil je dat deze vindbaar is in de zoekmachines. Bijvoorbeeld op een specifiek zoekresultaat. Laten we als voorbeeld ‘babykleding’ pakken.

Wanneer je babykleding verkoopt, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand op ‘babykleding kopen’ zoekt. Dit is een zoekterm waarvoor jij zoekmachine optimalisatie moet toepassen.

Een zoekmachine als Google wil er namelijk voor zorgen dat de bovenste zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdracht van de bezoeker. Een onderdeel van SEO is daarom ook dat de inhoud van de webpagina aansluit op de zoekopdracht. Bijvoorbeeld middels zoekwoorden.

Ook zijn er allerlei technische processen die een zoekmachine als Google beoordeelt. De laadsnelheid van de website is hier een mooi voorbeeld van. Dit noemen we technische SEO.

SEO komt in de basis dus neer op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van een website(pagina) voor de zoekmachine. Hierdoor kom je vervolgens zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht op relevante zoekopdrachten.


De voordelen van zoekmachine optimalisatie

Een goede zoekmachine optimalisatie gaat je als website een hoop opleveren. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig zoveel aandacht aan wordt besteed. Qua voordelen moet je bijvoorbeeld denken aan:


·        Betere online vindbaarheid: Betere online vindbaarheid is vanzelfsprekend enorm belangrijk met een website. Je wilt wel dat jouw doelgroep jou zo makkelijk mogelijk kan vinden. Zoekmachines zijn de meest bekende manieren om op zoek te gaan naar specifieke informatie, producten of diensten. Pas als mensen je website echt kennen, komen ze zonder gebruik te maken van een zoekmachine.

·        Meer bezoekers richting de website: Het grootste voordeel van goede SEO is dan ook dat je meer bezoekers richting de website krijgt. Er komt zo op een organische wijze verkeer richting je website. Je hebt hier verder geen advertenties voor nodig. De bezoekers zet je dankzij de inhoud op je website dan weer om tot klanten.

 

·        Consistente stroom van verkeer: Het fijne aan SEO is verder dat het een consistente stroom van verkeer oplevert. Wanneer je de zoekmachine optimalisatie goed bijhoudt, hoef je je nooit zorgen te maken. Er blijft altijd een bepaalde hoeveelheid bezoekers richting je website komen. Dit biedt dan ook zekerheid.

·        Specifieke focus mogelijk: Tot slot is het mogelijk om je heel specifiek op een bepaalde zoekterm te richten. Bijvoorbeeld ‘roze babykleding’ of ‘babykleding jongetje’. Daarmee ben je middels de SEO in staat om heel specifiek hoog in bepaalde zoekresultaten te verschijnen. Door dit voor veel zoektermen te doen, komt het zoekverkeer van verschillende kanten.

Al met al is SEO dus een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. De SEO is er uiteindelijk voor verantwoordelijk dat je bezoekers vanaf zoekmachines richting jouw website trekt. Het is voor velen de bron van een groot deel van de online inkomsten.