Wat is SEO?
Op het moment dat
je een website begint, wordt de term SEO al snel belangrijk. Maar wat is SEO nu
eigenlijk? Waar staat deze afkorting voor? En waarom is dit zo belangrijk?
SEO uitgelegd
SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit
zoekmachine optimalisatie.
Op het moment dat
je een website hebt, wil je dat deze vindbaar is in de zoekmachines.
Bijvoorbeeld op een specifiek zoekresultaat. Laten we als voorbeeld
‘babykleding’ pakken.
Wanneer je
babykleding verkoopt, wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen
wanneer iemand op ‘babykleding kopen’ zoekt. Dit is een zoekterm waarvoor jij
zoekmachine optimalisatie moet toepassen.
Een zoekmachine
als Google wil er namelijk voor zorgen dat de bovenste zoekresultaten zo goed
mogelijk aansluiten op de zoekopdracht van de bezoeker. Een onderdeel van SEO
is daarom ook dat de inhoud van de webpagina aansluit op de zoekopdracht.
Bijvoorbeeld middels zoekwoorden.
Ook zijn er
allerlei technische processen die een zoekmachine als Google beoordeelt. De
laadsnelheid van de website is hier een mooi voorbeeld van. Dit noemen we
technische SEO.
SEO komt in de
basis dus neer op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van een website(pagina)
voor de zoekmachine. Hierdoor kom je vervolgens zo hoog mogelijk in de
zoekresultaten terecht op relevante zoekopdrachten.
De voordelen van zoekmachine
optimalisatie
Een goede zoekmachine
optimalisatie gaat je als website een hoop opleveren. Het is niet voor niets
dat er tegenwoordig zoveel aandacht aan wordt besteed. Qua voordelen moet je
bijvoorbeeld denken aan:
·
Betere
online vindbaarheid: Betere
online vindbaarheid is vanzelfsprekend enorm belangrijk met een website. Je
wilt wel dat jouw doelgroep jou zo makkelijk mogelijk kan vinden. Zoekmachines
zijn de meest bekende manieren om op zoek te gaan naar specifieke informatie,
producten of diensten. Pas als mensen je website echt kennen, komen ze zonder
gebruik te maken van een zoekmachine.
·
Meer
bezoekers richting de website: Het grootste voordeel van goede SEO is dan ook dat je meer bezoekers
richting de website krijgt. Er komt zo op een organische wijze verkeer richting
je website. Je hebt hier verder geen advertenties voor nodig. De bezoekers zet
je dankzij de inhoud op je website dan weer om tot klanten.
·
Consistente
stroom van verkeer: Het
fijne aan SEO is verder dat het een consistente stroom van verkeer oplevert.
Wanneer je de zoekmachine optimalisatie goed bijhoudt, hoef je je nooit zorgen
te maken. Er blijft altijd een bepaalde hoeveelheid bezoekers richting je
website komen. Dit biedt dan ook zekerheid.
·
Specifieke
focus mogelijk: Tot slot
is het mogelijk om je heel specifiek op een bepaalde zoekterm te richten.
Bijvoorbeeld ‘roze babykleding’ of ‘babykleding jongetje’. Daarmee ben je
middels de SEO in staat om heel specifiek hoog in bepaalde zoekresultaten te
verschijnen. Door dit voor veel zoektermen te doen, komt het zoekverkeer van
verschillende kanten.
Al met al is SEO
dus een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie. De SEO is er
uiteindelijk voor verantwoordelijk dat je bezoekers vanaf zoekmachines richting
jouw website trekt. Het is voor velen de bron van een groot deel van de online
inkomsten.